keith Brown / Sweet & Lovely

Keith Brown(P)
Essiet Okon Essiet(B)
Marcus Gilmore(Ds)
Stephane Belmondo(Tp, Flh)5,7,8
Baptiste Herbin(As, Ss)4,8,9,11
Rec. November 6, 2010, France
except6,10,12 December 24, 2010, Tennessee
(Space Time Records BG1132)

マーカス・ギルモア買い。リーダーのキース・ブラウンはドナルド・ブラウンの息子なのだそうだ。ギルモアもロイ・ヘインズの孫ということで、今に始まったことではないけれど、ジャズ界も2世3世の活躍ぶりがよく目立つようになったね。父親ドナルドのアルバムは「Donald Brown/Wurd on the Skreet(98年)」「Donald Brown/At this Point in My Life(01年)」ぐらいしか所有していないので、どんなピアニストなのかはほとんど記憶にないけれど、その2枚に参加していたエシェット・エシェットが本作にも参加。またゲストとしてフランス人のステファン・ベルモンド(「Avishai Cohen/Aurora(09年、別頁あり)」にも参加していた)とバプティスト・エルバン(?)も加わり、曲によってのソロ、トリオ、カルテット、クインテット編成となっている。

ブラウン曲が3曲と、スティーヴィー・ワンダーの「Golden Lady」、エリントンの「Sophisticated Lady」、スタンダード系の「The Very Thought of You」「All of You」「Sweet and Lovely」「What is this Thing Called Love」「You Don't Know What Live is」等で全12曲。
1曲目(オリジナル)のピアノソロではフリー的な硬質なアプローチを見せているけれど、2曲目の「The Very Thought of You」ではコロリと変わってメロディアスに弾いているところからして、ブラウンは何でもありの人なのだろう。でも3曲目「Golden Lady」もまた相当メロディアスだということは、基本的にはこっちの路線が一番好きなのかな。そのピアノには女性的なリリカルさが感じられるのだが(木住野佳子あたりによく似ている)、タッチが非常に力強いおかげで、変に甘口になっていないのがいい塩梅。そう思いながら聴いていると、エルバンがソプラノを吹いている4曲目「All of You」ではまた雰囲気が違っていて、この曲では硬派な印象がグッと強くなるのだが、いったいどこが「All of You」なのと思うほどに曲調をガラリと変えたアレンジがまずユニーク。エルバンがアドリブで笑ってしまうほどに細かく吹きまくっているノンブレス奏法の部分があるけれど、それに触発されたのかブラウンもアプローチを変えているあたりはなかなかのものだし、ギルモアのドラムソロもあったりして、4曲目にしてようやく私のツボにキッチリと嵌った演奏をしているのにはホッとする。また続くベルモンド入りの5曲目(オリジナル)は、これまでの8、16ビート基調とは違い、ちゃんとした4ビート演奏なのに好感が持てる。
残りの曲は省略するけれど、ベルモンドとエルバンが素晴らしいプレイをしていることもあって、ホーン入りの曲により魅力を感じる。それと比べるとピアノトリオの方は荷が重いというか、ピアノトリオだけで聴かせるためには何らかの工夫が必要なような気がする。それでもモーダルな一面も垣間見せたりしていて、曲が進むにつれて聴き始めの印象はだいぶ変わってくるけどね。ギルモアに関しては思いっきり本領を発揮している曲はそんなに多くはないので、彼を中心に聴いた場合には若干もの足りないけれど、曲調的にはこれぐらいのドラミングで限界なので仕方がないだろう。エシェットはいつもと変わらず堅実なベースを弾いているだけなので、特にどうこういうこともない。
録音はピアノが非常に明確に録れているのが実にいいね。ブラウンのタッチが力強く感じるのはそのおかげってところもある。
ブラウンがこれから有名になれるかどうかは本人の頑張り次第だと思うけど、同じく黒人の若手で、名前というか英語のスペルがちょっと見ではよく似ているクリス・バワーズ(「Kris Bowers / Blue in Green(10年、別頁あり)」)あたりのいいライバルになりそうな気はする。

評価☆☆☆☆ (☆最悪!、☆☆悪い、☆☆☆普通、☆☆☆☆良い、☆☆☆☆☆最高!)


Keith Brown (P)
Essiet Okon Essiet (B)
Marcus Gilmore (Ds)
Stephane Belmondo (Tp, Flh) 5,7,8
Baptiste Herbin (As, Ss) 4,8,9,11
Rec. November 6, 2010, France
Except 6,10,12 December 24, 2010, Tennessee
(Space Time Records BG1132)

It’s great to see many second or third generation jazz families that are actively playing these days. Keith Brown, the leader of this album, is the son of Donald Brown. Marcus Gilmore, who drums in this album, is the grandson of Roy Haynes. I have two albums by Donald Brown; “Wurd on the Skreet (1998)” and “At this Point in My Life (2001).” Essiet Okon Essiet, who played for both of those albums, plays with Keith this time. French saxophonist Stephane Belmondo (Avishai Cohen/Aurora 2009)and Baptist Herban also feature as guest artists. This album showcases Keith’s solo, trio, quartet and quintet performances.

This album contains 12 songs, three of which are Brown’s own compositions. ‘Golden Lady’ is by Stevie Wonder and ‘Sophisticated Lady’ is by Duke Ellington. The standards include ‘The Very Thought of You’, ‘All of You’, ‘Sweet and Lovely’, ‘What is this Thing Called Love’, and ‘You Don't Know What Love is.’

Track 1 is his original number and Brown showcases a free and dissonant approach. Track 2 is a contrasting piece, as Brown plays melodiously. These two tracks showcase Brown’s ability to play any style. Track 3 is also quite melodious and I wonder if Brown likes this kind of style. In this track, Brown’s piano style has an almost feminine and lyrical quality about it, due to its soft nature (like Japanese pianist, Yoshiko Kishino). However, Brown contrasts this with a stronger touch that brings a good balance to make the track not too sweet.

Track 4 features Herban on the soprano sax; it has a different texture from the first three songs and the impression is on the hard side. Brown’s arrangement of this track is so unique that I almost could not make out that it was “All of You”. Herban’s fluid solo with his non-breathing technique is amazing and Brown does a good job of feeding off Herban’s energy by playing along, constantly adjusting his approaches. Gilmore’s drum solo also sounds great. All in all, Track 4 is one of my favorites. Track 5, which features Belmondo, is another original piece. This normal 4 beat tune is a nice change of beat, with 8 and 16 beat tunes that were present in the previous tracks.

I am not going to talk about all the tracks, but since Belmondo and Herban play so well, the tracks with horns are by far the most powerful. On the contrary, I feel the piano trio might need some more invention; it lacks the power that Belmondo and Herban bring along. However, as you listen to the album further, I am left with a positive impression of the album, as it exhibits a touch of modal sounds here and there. I would have preferred to hear more of Glimore on the drums, but this may be the right amount because of the song selections. Essiet is solid on the bass, as he always is.

The album is very well done and clear; it brings out Brown’s piano style. Brown has the makings of an up-and-coming artist and I have a feeling that Brown could become a good rival to some young players like Kris Bowers / Blue in Green(2010).

Evaluation: ☆☆☆☆ Very Good
(☆ Poor, ☆☆ Fair, ☆☆☆ Good, ☆☆☆☆ Very Good, ☆☆☆☆☆ Excellent)

Translated by Yuki Maguire