Carl & Alan Maguire / The Sound Of Music

Carl Maguire(Ds)
Alan Maguire(B)
Donald Brown(P)2,3,6,7
Kirk Whalum(Ts)3,6,7
Tom Williams(Tp, Flh)2,3,7,8,9
Don Aliquo(Ts, Ss)1,2,3,4,5,7,8,9
Keith Brown(P)1,4,5,8,9
Ekpe Abioto(Per)2,3,5,7
Nygel Yancey(Per)2,3
Rec. May 29, 2014, Memphis, TN
(自主製作)

当ブログでアマチュアのミュージシャンのCDを取り上げるのはこれが初めてなのだが、双子の兄弟であるカール&アラン・マグワイアの母親が実は隣町の出身で、7月に2人を連れてきて行った地元のライブを観たら、18歳とは思えないようなプレイをしていたので、本作をレビューする気になった次第。ドナルド・ブラウン、カーク・ウェイラム、キース・ブラウン(ドナルドの息子、「Keith Brown / Sweet & Lovely(11年)」別頁あり)といった一流どころが参加(プロデュースはドナルドが担当)。またメンフィスのArdent Studiosという本物のスタジオで録音されていて、単にアマチュアがCDを作ってみたというレベルを超えたレコーディングとなっているのだが、カールもアランも今秋に大学二年生になったばかりで、まだプロとして活動しているわけではないので、今回はCDを聴いた感想だけに留めておいて、採点については割愛させていただくことにする。ちなみにベースとドラムスの双子の兄弟といえば、フランスのムタン兄弟(フランソワ&ルイ、「Moutin Reunion Quartet/Something Like Now(05年)」「Moutin Reunion Quartet/Sharp Turns(07年)」「Moutin Reunion Quartet/Soul Dancers(10年)」「Moutin Factory Quintet / Lucky People(13年)」各別頁あり)がすぐに思い浮かぶ。

ボビー・ハッチャーソンの「Pomponio」、レニー・ホワイトの「L's Bop」、キース・ブラウンの「Lady in Jazz」、ジョー・ヘンダーソンの「Inner Urge」、成田為三の「浜辺の歌」、日本の歌の「さくら」、スタンダードの「Softry as in a Morning Sunrise」「The Sound of Music」「Speak Low」で全9曲。うち6曲のアレンジはドナルドが担当している。
まずは「Softry as in a Morning Sunrise」でスタート。かつてジョンスコがやっていたようなアグレッシブなバージョンだけど、カールとアランはアマチュアの範疇を越えた素晴らしいプレイをしているし、共演者もそれに輪をかけて本気モードでガツンといっていて、早くも凄いことになっている。2曲目は「Pomponio」。パーカッションも加わってのラテンタッチな演奏だけど、これもまた実にいい塩梅。カールとアランはこういうリズムにもきちんと対応できているし、ソロイストではトム・ウィリアムスの華のあるトランペットが曲調にもよくマッチしているね。またドナルドの唸りながら弾いているピアノもテンションが高くて聴き応えがたっぷり。ただし1曲目も2曲目もフェードアウトで終わっているのは疑問点。アルバムの収録時間が約58分と、そんなに長いわけではないので、できれば最後まできちんと入れてほしかった。3曲目はアルバムタイトルにもなっている「The Sound of Music」。この曲も軽いラテンタッチというか8ビート調の演奏だけど、単に爽やかなだけには終わっていないドン・アリクウォのソプラノがいい味わいを醸し出している。その楽器の音色が太いのはデイヴ・リーブマンあたりとも共通するね。4曲目はチック・コリアの「The Griffith Park Collection(82年)」の1曲目に収録されていた「L's Bop」。当時はこの曲が大好きだったので、もうやっているだけでも嬉しいのだが、その演奏がまたオリジナルと比較しても遜色なく素晴らしい(テーマの終わりのキメの部分なんかはオリジナル以上にバッチリ決まっている)のだからノリノリになってしまう。アドリブ奏者は各人とも素敵なプレイで聴かせてくれるし、ここにきて初めて8バースや最後の方でダイナミックなソロをとっているカールのテクニックも申し分がない。確かオリジナルもそうだったと記憶しているので、この曲に関してはフェードアウトになっていても気にはならない。5曲目はアランのアレンジによる「さくら」。お馴染みの「さくらさくら」のメロディーをアランがシンプルに1コーラス奏でた後に全体演奏がスタートするけれど、コード進行を若干リハーモナイズしているおかげで、ジャズのバラードものとして十分に通用する演奏となっているね。これぐらいいい感じでできるのであれば、3分といわずにもっと長くやってほしかった。6曲目は「浜辺の歌」。こちらの方は、最初は原曲のイメージどおりに穏やかに、途中からスウィンギーな4ビートに変化するけれど、これもまたジャズとしてちゃんと成立しているところに、アレンジ担当のドナルドのセンスのよさを感じる。後半はラテンタッチにも変化していて、実に楽しい演奏だね。7曲目「Speak Low」はジャズロック的なものと、サンバ系、4ビートの複合。このアレンジも小洒落ているし、アリクウォ、ウィリアムス、ウェイラム、カールが熱演しているアドリブ部分からの倍テンの4ビートにも疾走感があって好感が持てる。8曲目は父親のドナルドに負けないぐらいにピアノの上手さがきらりと光っているキース曲の「Lady in Jazz」。3/4拍子(6/8拍子かな)の軽快ながらもホットな演奏だけど、自分の曲だけあって、ここでのキースはますますいい感じで弾いているね。それに対するカールとアランのバッキングもなかなかのもの。9曲目はカールのアレンジによる「Inner Urge」。オーソドックスな4ビート演奏となっているけれど、この曲は楽曲自体がカッコいいので、これ以上のアレンジは必要ないだろう。アドリブではアランが力強いソロで聴かせてくれるし、アリクウォのジョーヘンを思わせるテナーも、キースのアグレッシブなピアノも素晴らしいおかげで、ぐいぐい演奏に引き込まれてしまった。
といことで本作は予想をはるかに上回る出来栄え。録音もバッチリで、カール、アランやその母親と知り合いになれたという心情的なものを抜きにして、普段通りの聴き方をしても十分満足できる内容なので、予定を変更して採点させていただくことにする。それにしても本格的にジャズを習ってまだ2年ぐらいしか経っていないそうなのに、カールもアランもこれだけの演奏ができるのだから大したものだね。本人たちの才能もあるのだろうが、それに加えて音楽環境に恵まれている場所で育つことの重要性を再認識させられた。

評価☆☆☆☆ (☆最悪!、☆☆悪い、☆☆☆普通、☆☆☆☆良い、☆☆☆☆☆最高!)


Carl Maguire (Ds) Alan Maguire (B)
Donald Brown (P) 2,3,6,7 Kirk Whalum (Ts) 3,6,7
Tom Williams (Tp, Flh) 2,3,7,8,9 Don Aliquo (Ts, Ss) 1,2,3,4,5,7,8,9
Keith Brown (P) 1,4,5,8,9 Ekpe Abioto (Per) 2,3,5,7
Nygel Yancey (Per) 2,3
Rec. May 29, 2014, TN (Independent Label)

I must tell you that this is my first time to review an amateur musicians’ CD for this blog. I was so impressed with Carl & Alan’s live performance in my hometown (Akita, Japan) in July that I decided to break my rule and review this CD. It’s hard to believe that they are only 18 years old when you hear them play. They performed here because their mother is from a nearby city.

The world top-notch musicians like Donald Brown, Kirk Whalum, Keith Brown (Donald’s son, refer my review ‘Keith Brown / Sweet & Lovely(2011)’, participated this recording. The producer is Donald Brown. Recording was done at Ardent Studios in Memphis. This shows you that this recording exceeds way beyond that of ‘an-amateur-band-produced-CD’. Carl & Alan have just started their sophomore year at university this fall and has not yet started their professional careers. I just want to write about my impression of CD without scoring it.

By the way, speaking of twin brothers who play drums and bass, you should remember the French Moutin brothers, François & Louis Moutin. Please refer my reviews about them, ‘Moutin Reunion Quartet/Something Like Now(2005)’, ‘Moutin Reunion Quartet/Sharp Turns(2007)’, ‘Moutin Reunion Quartet/Soul Dancers(2010)’, ‘Moutin Factory Quintet / Lucky People’(2013)’.

This CD contains 9 songs. Bobby Hutcherson’s “Pomponio’, Lenny White’s ‘L’s Bop’, Keith Brown’s ‘Lady in Jazz’, Joe Henderson’s ‘Inner Urge’, Tamezo Narita’s ‘Hamabe no Uta’, Japanese classic tune ‘Sakura’. The standards are ‘Softly as in a Morning Sunrise’, ‘The Sound of Music’, ‘Speak Low’. Donald Brown arranged six of them.

The album starts with ‘Softly as in a Morning Sunrise’. The arrangement is aggressive like what John Scofield used to play. Carl and Alan play great, way beyond the scope of the amateurs. All the other musicians play even more seriously well. The wow factor is already high.

The second track is "Pomponio". This number has Latin touch percussion and sounds great. Carl and Alan play this kind of rhythm well and Tom William’s brilliant trumpet solo matches the ambiance of the song. Donald’s singing along with his piano adds high tension to the piece. This track has a lot to offer. A worth-listening number.

I just wonder why the first and the second tracks finished with fade-out. The length of the album is just 58 minutes, which is not too long. I wish they finished off the song without fade-out.

The third track is ‘The Sound of Music’, which is this album’s title. This song has a light Latin touch and an eight-beat tune. Don Aliquo’s soprano sax adds more character to this refreshing tune. His thick instrumental sound has something similar to that of Dave Liebman.

The fourth track is ‘L’s Bop’ from Chick Corea’s ‘The Griffith Park Collection (1982). I used to love this number. It really makes me happy that they included this piece. The players did wonderful job, as good as the original. (Some parts like the ending of the first theme was done even better than the original.) All the solos were fantastic and especially, Carl, who traded eight bars and played the dynamic solo in the end, showcased his great technique. As far as I remember, the original finished fade-out. Therefore, I don’t mind hearing this number finishing this way.

The fifth track is ‘Sakura’ arranged by Alan. This popular Japanese classic tune starts simple with Alan’s solo. After the chorus, other musicians join him. This tune is well structured as a jazz ballad because the code progression is somewhat re-harmonized. I wish they played this tune longer than three minutes when they can play this well.

The sixth track is another Japanese classic tune of ‘Hamabe no Uta (Song of Seashore)’. This starts slow and calm just like the original tune but it changes to a swingy four beat song in the middle. I can feel the great talent of Donald as an arranger to make this non-jazz song into a perfect jazz piece. The ending finishes with Latin touch. This is truly a fun piece.

The seventh track, ‘Speak Low’ is a combination of jazz-rock, samba and four beat. This arrangement is quite stylish. The enthusiastic solos of Aliquo, Williams, Whalum and Carl are all great and the double tempo four beat of the solo parts are charged and speedy. A well-done piece.

The eighth track, ‘Lady in Jazz’ is Keith’s composition. He plays piano as strong as his father, Donald. This 3/4 beat (6/8 beat?) song is played light but hot. Keith’s piano shines even more in this piece maybe because he composed it himself. The rhythm section by Carl & Alan back up nicely.

The ninth track is ‘Inner Urge’, arranged by Carl. This is in orthodox four beat. This song is stylish itself and I don’t think they should arrange more. Alan’s solo is strong. Aliquo’s wonderful tenor sax solo reminds me of Joe Henderson. Keith’s aggressive piano is beautiful. Everyone plays so well that I got drawn into this piece.

Overall, this CD was way beyond my expectation. The recording was perfect. Even if I came across this CD randomly and I had listened to it as usual, without considering the fact that I know Carl, Alan and their mother in person, I would have fully enjoyed it anyway. That is why I broke my rule of not reviewing amateur musicians. I cannot believe that Carl and Alan have played jazz for only two years. They play so well. I can feel they’ve got talent, but also I re-recognize the importance of growing up in a good musical environment.

Evaluation: ☆☆☆☆ Very Good
(☆ Poor, ☆☆ Fair, ☆☆☆ Good, ☆☆☆☆ Very Good, ☆☆☆☆☆ Excellent)