Manuel Rocheman(P)
Scott Colley(B)
Antonio Sanchez(Ds)
Rec. March 21-22,2006 NY (Nocturne NTCD412)

スコット・コリー、アントニオ・サンチェス買い。
フランスのピアニスト、マニュエル・ロシュマンは今回が初聴きだが、経歴等は「雨の日にはJAZZを聴きながら」のクリスさんがとても詳しく書いておられるので、関心のある方はそちらをご覧ください。
http://jazzlab.blog67.fc2.com/blog-entry-66.html
偶然にもコリーは昨日聴いた「Adam Rogers/Time and the Infinite」に、サンチェスは一昨日の「Benny Reid/Findings」に入っているけど、売れっ子ともなるとあちこちでやっていてみんな忙しいよね。レコーディングという限られた時間内にリーダーが意図しているサウンドを着実に構築していく作業は、我々が想像している以上に大変だと思う。でも好きでやっているミュージシャンという職業なので全然苦にはならないだろうね。曲を初見でほんの1テイクか2テイクでほぼ完璧に仕上げて、全ての曲の吹き込みが終わったらまた別の現場へ飛んでいく。う~ん、カッコいい商売だよなぁ。ツアーなんかだと飲み食いは主催者持ちでタダだったりするし(笑)。そんな生活に私も昔は憧れたものです。
と全然書くことが見当たらないので、思いつくままに書いている(苦笑)。

5曲のオリジナルに、ルグラン、ジャレット、エバンス、ポーター等の曲で全12曲。
まず音がいいねぇ。音圧レベルが高くてけっこうガツンとくる。ピアノの音が着飾ったような美しさではなく、フタの中に頭を突っ込んで聴いた時のようなたくましい音で鳴っている。あまりそんな経験をした人はいないと思うが、弦に共鳴してピアノ内部のあらゆるものがグワングワン鳴っていて、それが最終的には倍音成分となって音に付帯するという、なんというかいい意味で濁ったような音なんだよね。そのような倍音というか音の響きはタイコの音にもタップリ乗っている。ベースは決して肥大化することもなく、ごく当たり前のベースの音の大きさ。きっと一般的なオーディオファンだったら、音の分離が悪いとかクリアーでないとか言うかも知れないが、このリアルな音こそが本物なんだよなぁ。本作の音の生々しさはもう低域がどうの高域がどうのといってる次元ではないね。
マニュエル・ロシュマンは、エバンスが好きそうと見えて彼の愛想曲を多く取り上げているが、エバンスの持っているリリシズムだけでなく激しさまでもちゃんと吸収している人なんだね。なので演奏が変に軟弱でないのがなによりもいい。威勢のいいオリジナルの1曲目はまるでピーター・マーティンの楽曲のような感じでモーダルにガンガン迫ってくる。左手のバッキングもなかなかカッコいいじゃない。もうこの曲だけで彼のことを一発で気に入ってしまった。
そしてアントニオ・サンチェス。彼がここまで本格的な4ビートを叩いているアルバムは私は他には聴いたことがない。特有の軽いフットワークで細かいオカズをバンバン入れまくっているが、実に繊細なドラミングなので決してうるさく感じることはない。それでいながらダイナミックかつ強力にプッシュしているし、数曲入っているラテンタッチな曲調(といってもボッサ系だけど)なんかもさすがにリズムが生き生きしているね。ハッキリいってメセニーとやっているときよりもはるかに凄いっす。こんなサンチェスを待っていた。
スコット・コリーもまた凄い。この男性的な武骨さがなんともたまりませんな。ソロも惚れ惚れするほどカッコいいね。
どの曲も素晴らしい演奏だけど、2曲目のピアノのアドリブの途中にどうして急にエレピを弾いちゃったんだろう。なんの前触れもなくいきなりって感じなので、聴いてて本当にビックリしてしまった。あと3曲目に入っている「プチッ」ていう軽いノイズが気になるね。
演奏良し録音良しで5つ星にしたい気分だけど、意味のないエレピの部分でマイナスです(笑)。

評価☆☆☆☆ (☆最悪!、☆☆悪い、☆☆☆普通、☆☆☆☆良い、☆☆☆☆☆最高!)


Manuel Rocheman(P)
Scott Colley(B)
Antonio Sanchez(Ds)
Rec. March 21-22,2006 NY (Nocturne NTCD412)

This is my first time to listen to Manuel Rocheman. I bought this album mostly because of his accompanists, Scott Colley and Antonio Sanchez. If you would like to know more about Manuel in Japanese, please refer to Chris, another Japanese jazz blogger’s blog about his bio.
http://jazzlab.blog67.fc2.com/blog-entry-66.html
Incidentally I just listened to Colley’s on "Adam Rogers / Time and the Infinite" and listened to Sanchez on "Benny Reid / Findings" the day before yesterday. Popular musicians are busy playing for many different albums.

It must be hard to create sounds the leader wants for the recording within a limited amount of time. It looks so cool when you think about being a talented musician spending so little time learning music, making a perfect recording after just one or two takes. Then taking a flight to the next recording. I wish I could be one of those…

This album consists of 12 songs in total. It has 5 originals and others are Le Grand, Jarrett, Evans and Porter. First of all, the sound is fantastic. I love this sound pressure level. The piano sound is not just pretty like you are all dressed up, but something that you would hear when you put your head inside the piano. I don’t think many people will do that. It’s as if the whole thing inside the piano resonates with the piano strings and that ultimately makes a harmonic component. It’s hard to explain, but I mean that it is some kind of unique sound in a good sense.

Such harmonic sound matches the sound of the drums well. The bass sound is not too loud and stays in the medium range. If you were a regular audio fan, you might say the separation of the sound is not quite right or not clear enough. But I think this is ‘the real good sound’. This album’s vivid sound is so good that it makes you care less about the sound range.

Manuel Rocheman seems to like Evans and he plays many of his pieces. He understands not only Evans’ lyricism but also his aggressiveness. I love his playing that is not overly soft. The first track is his original and it sounds modal like Peter Martin’s piece. It grabs your heart. His left hand backing is pretty cool. I fell in love with Manuel’s music after listening to this first track.

And then comes Antonio Sanchez. Honestly, I have never heard his drumming this full-fledged 4 beat in any other album. His specialty footwork is fully decorated with many small extraordinary drumming. It’s planned so delicately and doesn’t annoy you at all. Yet, it is pushing dynamically and strongly. Some Latin tunes (Bossa Nova) have lively rhythm. These sound so much better than what he played with Metheny. I have been waiting for Sanchez to play just like this.

Scott Collie is also amazing. This masculine clumsiness is irresistible. His solo is so cool and charming.

I love all the tracks. But, there is just one thing bothering. Why did he play electric piano in the middle of his solo on his second track? It is so sudden, without any notice. It was just like something coming out of the blue. Also, some light noise in the 3rd track was somewhat annoying.
I feel like giving 5 stars since the performance and the recording was excellent. However, I had to reduce one star because of the meaningless electric piano part. (laugh)

Score☆☆☆☆ 
(Poor ☆, Fair ☆☆, Good ☆☆☆, Very Good ☆☆☆☆, Excellent ☆☆☆☆☆)

Translated by Yuki Maguire